"Disputatio pro Declaratione Virtutis Indulgentiarum.''

Dr. Martin Luther, 1483-1546

D. MARTIN LUTHERS WERKE: KRITISCHE GESAMMTAUSGABE.
1. Band (Weimar: Hermann Boehlau, 1883). pp. 233-238.PW #001-001La


      Amore et studio elucidande veritatis hec subscripta disputabuntur
      Wittenberge, Presidente R. P. Martino Lutther, Artium et S.
      Theologie Magistro eiusdemque ibidem lectore Ordinario. Quare
      petit, ut qui non possunt verbis presentes nobiscum disceptare
      agant id literis absentes. In nomine domini nostri Hiesu Christi.
      Amen.

      1. Dominus et magister noster Iesus Christus dicendo `Penitentiam
      agite &c.' omnem vitam fidelium penitentiam esse voluit.

      2. Quod verbum de penitentia sacramentali (id est confessionis et
      satisfactionis, que sacerdotum ministerio celebratur) non potest
      intelligi.

      3. Non tamen solam intendit interiorem, immo interior nulla est,
      nisi foris operetur varias carnis mortificationes.

      4. Manet itaque pena, donec manet odium sui (id est penitentia
      vera intus), scilicet usque ad introitum regni celorum.

      5. Papa non vult nec potest ullas penas remittere preter eas, quas
      arbitrio vel suo vel canonum imposuit.

      6. Papa non potest remittere ullam culpam nisi declarando, et
      approbando remissam a deo Aut certe remittendo casus reservatos
      sibi, quibus contemptis culpa prorsus remaneret.

      7. Nulli prorus remittit deus culpam, quin simul eum subiiciat
      humiliatum in omnibus sacerdoti suo vicario.

      8. Canones penitentiales solum viventibus sunt impositi nihilque
      morituris secundum eosdem debet imponi.

      9. Inde bene nobis facit spiritussanctus in papa excipiendo in
      suis decretis semper articulum mortis et necessitatis.

      10. Indocte et male faciunt sacerdotes ii, qui morituris
      penitentias canonicas in purgatorium reservant.

      11. Zizania illa de mutanda pena Canonica in penam purgatorii
      videntur certe dormientibus episcopis seminata.

      12. Olim pene canonice non post, sed ante absolutionem
      imponebantur tanquam tentamenta vere contritionis.

      13. Morituri per mortem omnia solvunt et legibus canonum mortui
      iam sunt, habentes iure earum relaxationem.

      14. Imperfecta sanitas seu charitas morituri necessario secum fert
      magnum timorem, tantoque maiorem, quanto minor fuerit ipsa.

      15. Hic timor et horror satis est se solo (ut alia taceam) facere
      penam purgatorii, cum sit proximus desperationis horrori.

      16. Videntur infernus, purgaturium, celum differre, sicut
      desperatio, prope desperatio, securitas differunt.

      17. Necessarium videtur animabus in purgatorio sicut minni
      horrorem ita augeri charitatem.

      18. Nec probatum videtur ullis aut rationibus aut scripturis, quod
      sint extra statum meriti seu augende charitatis.

      19. Nec hoc probatum esse videtur, quod sint de sua beatitudine
      certe et secure, saltem omnes, licet nos certissimi simus.

      20. Igitur papa per remissionem plenariam omnium penarum non
      simpliciter omnium intelligit, sed a seipso tantummodo
      impositarum.

      21. Errant itaque indulgentiarum predicatores ii, qui dicunt per
      pape indulgentias hominem ab omni pena solvi et salvari.

      22. Quin nullam remittit animabus in purgatorio, quam in hac vita
      debuissent secundum Canones solvere.

      23. Si remissio ulla omnium omnino penarum potest alicui dari,
      certum est eam non nisi perfectissimis, i.e. paucissimis, dari.

      24. Falli ob id necesse est maiorem partem populi per
      indifferentem illam et magnificam pene solute promissionem.

      25. Qualem potestatem habet papa in purgatorium generaliter, talem
      habet quilibet Episcopus et Curatus in sua diocesi et parochia
      specialiter.

      1. [26] Optime facit papa, quod non potestate clavis (quam nullam
      habet) sed per modum suffragii dat animabus remissionem.

      2. [27] Hominem predicant, qui statim ut iactus nummus in cistam
      tinnierit evolare dicunt animam.

      3. [28] Certum est, nummo in cistam tinniente augeri questum et
      avariciam posse: suffragium autem ecclesie est in arbitrio dei
      solius.

      4. [29] Quis scit, si omnes anime in purgatorio velint redimi,
      sicut de s. Severino et Paschali factum narratur.

      5. [30] Nullus securus est de veritate sue contritionis,
      multominus de consecutione plenarie remissionis.

      6. [31] Quam rarus est vere penitens, tam rarus est vere
      indulgentias redimens, i. e. rarissimus.

      7. [32] Damnabuntur ineternum cum suis magistris, qui per literas
      veniarum securos sese credunt de sua salute.

      8. [33] Cavendi sunt nimis, qui dicunt venias illas Pape donum
      esse illud dei inestimabile, quo reconciliatur homo deo.

      9. [34] Gratie enim ille veniales tantum respiciunt penas
      satisfactionis sacramentalis ab homine constitutas.

      10. [35] Non christiana predicant, qui docent, quod redempturis
      animas vel confessionalia non sit necessaria contritio.

      11. [36] Quilibet christianus vere compunctus habet remissionem
      plenariam a pena et culpa etiam sine literis veniarum sibi
      debitam.

      12. [37] Quilibet versus christianus, sive vivus sive mortuus,
      habet participationem omnium bonorum Christi et Ecclesie etiam
      sine literis veniarum a deo sibi datam.

      13. [38] Remissio tamen et participatio Pape nullo modo est
      contemnenda, quia (ut dixi) est declaratio remissionis divine.

      14. [39] Difficillimum est etiam doctissimis Theologis simul
      extollere veniarum largitatem et contritionis veritatem coram
      populo.

      15. [40] Contritionis veritas penas querit et amat, Veniarum autem
      largitas relaxat et odisse facit, saltem occasione.

      16. [41] Caute sunt venie apostolice predicande, ne populus false
      intelligat eas preferri ceteris bonis operibus charitatis.

      17. [42] Docendi sunt christiani, quod Pape mens non est,
      redemptionem veniarum ulla ex parte comparandam esse operibus
      misericordie.

      18. [43] Docendi sunt christiani, quod dans pauperi aut mutuans
      egenti melius facit quam si venias redimereet.

      19. [44] Quia per opus charitatis crescit charitas et fit homo
      melior, sed per venias non fit melior sed tantummodo a pena
      liberior.

      20. [45] Docendi sunt christiani, quod, qui videt egenum et
      neglecto eo dat pro veniis, non idulgentias Pape sed indignationem
      dei sibi vendicat.

      21. [46] Docendi sunt christiani, quod nisi superfluis abundent
      necessaria tenentur domui sue retinere et nequaquam propter venias
      effundere.

      22. [47] Docendi sunt christiani, quod redemptio veniarum est
      libera, non precepta.

      23. [48] Docendi sunt christiani, quod Papa sicut magis eget ita
      magis optat in veniis dandis pro se devotam orationem quam
      promptam pecuniam.

      24. [49] Docendi sunt christiani, quod venie Pape sunt utiles, si
      non in cas confidant, Sed nocentissime, si timorem dei per eas
      amittant.

      25. [50] Docendi sunt christiani, quod si Papa nosset exactiones
      venialium predicatorum, mallet Basilicam s. Petri in cineres ire
      quam edificari cute, carne et ossibus ovium suarum.

      1. [51] Docendi sunt christiani, quod Papa sicut debet ita vellet,
      etiam vendita (si opus sit) Basilicam s. Petri, de suis pecuniis
      dare illis, a quorum plurimis quidam concionatores veniarum
      pecuniam eliciunt.

      2. [52] Vana est fiducia salutis per literas veniarum, etiam si
      Commissarius, immo Papa ipse suam animam pro illis impigneraret.

      3. [53] Hostes Christi et Pape sunt ii, qui propter venias
      predicandas verbum dei in aliis ecclesiis penitus silere iubent.

      4. [54] Iniuria fit verbo dei, dum in eodem sermone equale vel
      longius tempus impenditur veniis quam illi.

      5. [55] Mens Pape necessario est, quod, si venie (quod minimum
      est) una campana, unis pompis et ceremoniis celebrantur,
      Euangelium (quod maximum est) centum campanis, centum pompis,
      centum ceremoniis predicetur.

      6. [56] Thesauri ecclesie, unde Pape dat indulgentias, neque satis
      nominati sunt neque cogniti apud populum Christi.

      7. [57] Temporales certe non esse patet, quod non tam facile eos
      profundunt, sed tantummodo colligunt multi  concionatorum.

      8. [58] Nec sunt merita Christi et sanctorum, quia hec semper sine
      Papa operantur gratiam hominis interioris et crucem, mortem
      infernumque exterioris.

      9. [59] Thesauros ecclesie s. Laurentius dixit esse pauperes
      ecclesie, sed locutus est usu vocabuli suo tempore.

      10. [60] Sine temeritate dicimus claves ecclesie (merito Christi
      donatas) esse thesaurum istum.

      11. [61] Clarum est enim, quod ad remissionem penarum et casuum
      sola sufficit potestas Pape.

      12. [62] Verus thesaurus ecclesie est sacrosanctum euangelium
      glorie et gratie dei.

      13. [63] Hic autem est merito odiosissimus, quia ex primis facit
      novissimos.

      14. [64] Thesaurus autem indulgentiarum merito est gratissimus,
      quia ex novissimis facit primos.

      15. [65] Igitur thesauri Euangelici rhetia sunt, quibus olim
      piscabantur viros divitiarum.

      16. [66] Thesauri indulgentiarum rhetia sunt, quibus nunc
      piscantur divitias virorum.

      17. [67] Indulgentie, quas concionatores vociferantur maximas
      gratias, intelliguntur vere tales quoad questum promovendum.

      18. [68] Sunt tamen re vera minime ad gratiam dei et crucis
      pietatem comparate.

      19. [69] Tenentur Episcopi et Curati veniarum apostolicarum
      Commissarios cum omni reverentia admittere.

      20. [70] Sed magis tenentur omnibus oculis intendere, omnibus
      auribus advertere, ne pro commissione Pape sua illi somnia
      predicent.

      21. [71] Contra veniarum apostolicarum veritatem qui loquitur, sit
      ille anathema et maledictus.

      22. [72] Qui vero, contra libidinem ac licentiam verborum
      Concionatoris veniarum curam agit, sit ille benedictus.

      23. [73] Sicut Papa iuste fulminat eos, qui in fraudem negocii
      veniarum quacunque arte machinantur,

      24. [74] Multomagnis fulminare intendit eos, qui per veniarum
      pretextum in fraudem sancte charitatis et veritatis machinantur,

      25. [75] Opinari venias papales tantas esse, ut solvere possint
      hominem, etiam si quis per impossibile dei genitricem violasset,
      Est insanire.

      1. [76] Dicimus contra, quod venie papales nec minimum venialium
      peccatorum tollere possint quo ad culpam.

      2. [77] Quod dicitur, nec si s. Petrus modo Papa esset maiores
      gratias donare posset, est blasphemia in sanctum Petrum et Papam.

      3. [78] Dicimus contra, quod etiam iste et quilibet papa maiores
      habet, scilicet Euangelium, virtutes, gratias, curationum &c. ut
      1. Co. XII.

      4. [79] Dicere, Crucem armis papalibus insigniter erectam cruci
      Christi equivalere, blasphemia est.

      5. [80] Rationem reddent Episcopi, Curati et Theologi, Qui tales
      sermones in populum licere sinunt.

      6. [81] Facit hec licentiosa veniarum predicatio, ut nec
      reverentiam Pape facile sit etiam doctis viris redimere a
      calumniis aut certe argutis questionibus laicorm.

      7. [82] Scilicet. Cur Papa non evacuat purgatorium propter
      sanctissimam charitatem et summam animarum necessitatem ut causam
      omnium iustissimam, Si infinitas animas redimit propter pecuniam
      funestissimam ad structuram Basilice ut causam levissimam?

      8. [83] Item. Cur permanent exequie et anniversaria defunctorum et
      non reddit aut recipi permittit beneficia pro illis instituta, cum
      iam sit iniuria pro redemptis orare?

      9. [84] Item. Que illa nova pietas Dei et Pape, quod impio et
      inimico propter pecuniam concedunt animam piam et amicam dei
      redimere, Et tamen propter necessitatem ipsius met pie et dilecte
      anime non redimunt eam gratuita charitate?

      10. [85] Item. Cur Canones penitentiales re ipsa et non usu iam
      diu in semet abrogati et mortui adhuc tamen pecuniis redimuntur
      per concessionem indulgentiarum tanquam vivacissimi?

      11. [86] Item. Cur Papa, cuius opes hodie sunt opulentissimis
      Crassis crassiores, non de suis pecuniis magis quam pauperum
      fidelium struit unam tantummodo Basilicam sancti Petri?

      12. [87] Item. Quid remittit aut participat Papa iis, qui per
      contritionem perfectam ius habent plenarie remissionis et
      participationis?

      13. [88] Item. Quid adderetur ecclesie boni maioris, Si Papa,
      sicut semel facit, ita centies in die cuilibet fidelium has
      remissiones et participationes tribueret?

      14. [89] Ex quo Papa salutem querit animarum per venias magis quam
      pecunias, Cur suspendit literas et venias iam olim concessas, cum
      sint eque efficaces?

      15. [90] Hec scrupulosissima laicorum argumenta sola potestate
      compescere nec reddita ratione diluere, Est ecclesiam et Papam
      hostibus ridendos exponere et infelices christianos facere.

      16. [91] Si ergo venie secundum spiritum et mentem Pape
      predicarentur, facile illa omnia solverentur, immo non essent.

      17. [92] Valeant itaque omnes illi prophete, qui dicunt populo
      Christi `Pax pax,' et non est pax.

      18. [93] Bene agant omnes illi prophete, qui dicunt populo Christi
      `Crux crux,' et non est crux.

      19. [94] Exhortandi sunt Christiani, ut caput suum Christum per
      penas, mortes infernosque sequi studeant,

      20. [95] Ac sic magis per multas tribulationes intrare celum quam
      per securitatem pacis confidant.

                                  M.D.Xvii.
      _________________________________________________________________

      This text was converted to ascii format for Project Wittenberg by
      Rev. Robert E. Smith and is in the public domain.  You may freely
      distribute, copy or print this text.  Please direct any comments
      or suggestions to: Rev. Robert E. Smith of the Walther Library at
      Concordia Theological Seminary.
     
                       E-mail: smithre@mail.ctsfw.edu
         Surface Mail: 6600 N. Clinton St., Ft.  Wayne, IN 46825 USA
      Phone: (260) 481-2123                        Fax: (260) 481-2126
      ________________________________________________________________


www.iglesiareformada.com
Biblioteca